Av alt PVC som ble produsert av vesteuropeiske produsenter i 1998, ble nærmere seks prosent brukt i forbruksvarer. Nye bruksområder avdekkes hele tiden, siden det allsidige PVC-materialet kan konkurrere med mange materialer, som metall, trevirke og glass, i hverdagen.
Et godt eksempel på hvor godt PVC kan steppe inn for andre materialer, er klesindustrien, der PVC i stadig økende grad brukes istedenfor skinn. Ikke bare er skinnlignende PVC-belagte tekstiler billigere å produsere, de gir også motedesignerne større fleksibilitet. Totaleffekten er at stilige klær kan finne veien fra catwalken og ut i gatene til en rimelig pris, uten å belaste miljøet eller gå på kompromiss med etiske prinsipper, noe ofte skinnprodukter gjør.
PVC er populært blant produsentene fordi det er:
- enkelt å bruke og konvertere til mange ulike former;
- sterkt og holdbart, men veier lite;
- vanntett og motstandsdyktig mot kjemiske angrep;
- krever relativt lite energi i produksjon og har lang holdbarhet, noe som gjør materialet kostnadseffektivt både økonomisk og miljømessig;
- et innovativt materiale som gjør designere i stand til å forbedre sine produkter og skape nye;
- konkurransedyktig på pris, noe som åpner for produksjon av varer av høy kvalitet til en rimelig pris.
Bruksområder for PVC-forbruksvarer
Mange forbruksvarer fremstilles i PVC, blant annet:
Møbler
Både hard og myk PVC brukes innenfor moderne møbeldesign. Hard PVC brukes til lette persienner, håndtak og paneler. Myk PVC brukes til kledninger, gulvbelegg, oppblåsbare sofaer og til og med oppblåsbare stoler! Kjøkken- og baderomsmøbler beskyttes ofte mot vann av en tynn PVC-folie.
Sko
PVC brukes i såler og overdeler i moderne sko. Materialet er et syntetisk alternativ til tradisjonelt skinn også i pensko, noe som ofte gjør det mulig å kutte produksjonskostnadene. PVC-materialets formbarhet åpner for design av innovative stiler. Også i moderne treningssko brukes PVC i stort omfang for å sikre støtdemping, støtte og styrke i krevende miljøer.
Bankkort
PVC er det vanligste materialet brukt i bankkort og andre korttyper. Det er robust, fleksibelt, holdbart og kostnadseffektivt både å produsere og trykke på. Siden PVC er en termoplast kan det enkelt påføres trykk på kortene ved hjelp av varme.
Sportsutstyr
Det er ikke bare i treningssko du finner PVC. Materialet brukes også i overtrekk, ytterstoff og komponenter i sportsutstyr og treningstøy. Det brukes i all slags idrett fra fotball til rugby til golf og seiling.
Klær
PVC-materialets funksjonelle kvaliteter gjør det til et fantastisk materiale i beskyttende yttertøy. Det har lenge vært det foretrukne materialet i barns regntøy, men det settes også sterkere på prøve når det brukes i profesjonelle verneklær. I den andre enden av klesindustrien har PVC spilt en viktig rolle i motebransjen i en årrekke. Siden PVC først ble tatt i bruk tidlig på 1960-tallet, har materialet utviklet seg til å bli et av de mest fasjonable materialene som stadig vekk er å se på moteshow over hele verden.
Vesker
PVC er et robust og holdbart materiale som egner seg ypperlig til å produsere vesker og kofferter. PVC kommer i alle slags farger og i mange varianter, noe som gjør at materialet egner seg til ethvert miljø, både i skolegården og på stranden.
PVC i forbruksvarer – et sikkerhetsperspektiv
PVC er ikke bare et allsidig og rimelig materiale som egner seg til produksjon av forbruksvarer, det er også:
- sikkert, giftfritt og flammehemmende;
- samsvarer med alle internasjonale HMS-standarder;
- har blitt brukt i et halvt århundre;
- er verdens mest gjennomforskede og gjennomtestede plastmateriale og utgjør ingen helsefare for forbrukeren, verken ved bruk eller kassering.
PVC i forbruksvarer – et miljøperspektiv
Privatpersoner og bedrifter er bevisst på behovet for å opptre aktsomt for å ta vare på kloden vår ved å følge prinsippene for bærekraftig utvikling. Det vil si at de opptrer på en måte som ikke begrenser rekkevidden av økonomiske, sosiale og miljømessige alternativer for fremtidens generasjoner.
Vi må benytte naturlige ressurser så effektivt som mulig i produksjonen av forbruksvarer. PVC gjør det meste ut av verdifulle ressurser ved å bruke så små mengder av råmaterialer og energi i produksjon og håndtering som mulig.
I dag er PVC-materialet lettere, sterkere og mer tilpasningsdyktig enn noensinne, takket være den kontinuerlige teknologiske innovasjonen. Det betyr det brukes proporsjonalt mindre av verdens olje- og energiressurser produkt for produkt, med et samlet redusert miljøfotavtrykk. PVC-materialets miljømessige fordeler brukt i forbruksvarer er blant annet:
- til sammenligning lavt forbruk av energi og ressurser i produksjon og konvertering;
- PVC-produkter er ofte lettere enn tilsvarende produkter i alternative materialer og krever derfor mindre drivstoff og genererer færre utslipp under transport;
- PVC-produkter er holdbare så behovet for hyppige utskiftninger faller bort;
- PVC er en termoplast som kan gjenvinnes flere ganger;
- PVC kan forbrennes på forsvarlig vis, noe som åpner for energigjenvinning eller sikker deponering på avfallsdeponier.